Alweer een weekje hier - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Quirine Kempen - WaarBenJij.nu Alweer een weekje hier - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Quirine Kempen - WaarBenJij.nu

Alweer een weekje hier

Blijf op de hoogte en volg Quirine

17 Juli 2016 | Zweden, Kristianstad

Vandaag ben ik al weer een weekje in Zweden en het bevalt me erg goed! Ik heb mijn eerste werkweek er al weer op zitten en nu heb ik lekker weekend. Ik merk wel dat het wel erg anders is dan thuis, ik sta ongeveer op rond tien voor 6 en maak eigenlijk meestal dagen van maandag tot en met vrijdag tot ongeveer 8 uur 's avonds. Tuurlijk ben ik niet al die uren aan het werk. We hebben pauzes om 10 uur en om half 1. Ik heb veel verschillende dingen die ik moet doen wat het werk ook zeker erg leuk maakt en het uitzicht is ook zeker niet verkeerd. Ik ben voornamelijk bezig met het mooi maken van het erf wat aardig veel werk is omdat je als eerst er voor moet zorgen dat het onkruid weg is en daarna pas echt planten kan planten. Daarnaast maakt het het ook lastig omdat je eigenlijk ook weet dat je het bijna elke week moet doen. Omdat het een biologische boerderij is werken we ook niet met bestrijdingsmiddelen voor het onkruid. Het werken op een biologische boerderij vind ik echt heerlijk je bent eigenlijk de hele dag bezig, je brengt boxen met veel verschillende groenten naar de koeling, je bent bezig met het mooi maken van alles en het bijhouden van het winkeltje dat we ook hebben. Verder is het ook erg gezellig ik zit met nog een andere jongen uit Nederland en een andere jongen uit Georgië. Ik merk wel dat het ook wel zwaar was voornamelijk omdat het best lange werk dagen zijn meestal tot 4 uur, dan help ik meestal mee met koken en daarna moet ik nog de geoogste courgettes in de koeling zetten. 's Avonds is eigenlijk meestal een beetje iedereen voor zich zelf bezig maar ik ben ook een klein beetje gitaar aan het leren te spelen dus dat vind ik ook wel erg leuk om te doen. Natuurlijk zijn er ook wel veel avonden dat ik bijvoorbeeld een beetje ga kaarten, kletsen en wat drinken met de anderen. Eigenlijk is het ook wel altijd druk je bent met zo veel verschillende dingen bezig dat je eigenlijk ook pas 's avonds echt beseft dat je erg veel gedaan hebt en hard gewerkt heb. Wat ik erg leuk vind ook aan Zweden is dat ze eigenlijk voornamelijk van huis feestjes zijn. Je ziet namelijk bij veel grote boerderijen en mensen van mijn leeftijd ongeveer dat ze eigenlijk vooral in de weekenden bijvoorbeeld barbequen buiten zitten met wat drinken, muziek en vrienden. Dat is echt nog wel het gezelligst. Ik zit hier op zich ook nog best wel een beetje afgelegen van de stad en daardoor is dat 's avonds ook best lastig bereikbaar, daarom ga ik ook niet echt vaak uit hier. Plus bij de meeste clubs moet je ook €10 entree betalen. Vooral in het begin vond ik het best lastig om terug te tellen naar euro's als je dan bijvoorbeeld boodschappen had gedaan voor 130 kroon dan is dat in werkelijkheid maar ongeveer €15,-. Daarnaast hebben we hier ook best veel klanten meestal op bezoek die eigenlijk bijna allemaal Zweeds praten en een klein beetje Engels. Als ik bijvoorbeeld moet helpen met een bestelling of iets mee moet laten zien. dan praatten ze ook meestal Zweeds waardoor ik het nu al best goed kan verstaan. Helaas is het nog best moeilijk om het zelf te kunnen praten maar de belangrijkste zinnetjes ken ik al. Gelukkig is het vandaag zondag en is het dus weekend waar we allemaal een beetje ons eigen ding doen en samen ook leuke stadjes bezoeken of iets anders. Wel gaat ook in het weekend het werk door. We hebben bijvoorbeeld van maandag tot en met zaterdag iemand die het veld van de courgettes oogst, maar op zondag moet het ook gebeuren en dan is het mijn taak. Gisterenavond wilde we eigenlijk ook uitgaan maar omdat de tijden van de bussen niet heel optimaal zijn is het best lastig om gewoon even naar de stad toe te gaan, omdat je niet echt weet wat je aantreft en de eerste bus naar huis pas weer om half 4 's nachts gaat. Daarom hebben we gisteren eigenlijk alleen maar gekaart en wat gedronken en gelachen. Dat is eigenlijk ook wel echt het typische leven op een boerderij je werkt hard, maar je hebt ook wel echt een band met iedereen omdat je zoveel tijd samen doorbrengt en je ook zoveel van elkaar te weten komt. Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal nog deze weken ga meemaken. Ik heb al best wat meegemaakt hier van dat de koeien los over de weg lopen tot het vast zitten in een supermarkt. Ik hoop dat ik nog erg vele leuke avonturen hier mag meemaken en heel veel gezelligheid die hier zeker is. Ik heb heel veel zin in de komende weken en ik wil nog lang niet terug! Ik hoop over een aantal dagen weer een nieuw verslagje te kunnen updaten. Liefs Quirine

  • 27 Juli 2016 - 09:07

    Bep Van Kempen:


    Live Quirine,
    Wij hebben genoten van jouw reisverslag. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik stuur je zo een wattsapp. Dat lieve schat. Dikke knuffel van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirine

Actief sinds 18 April 2016
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 2791

Voorgaande reizen:

18 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 Juli 2016 - 21 Juli 2016

Stage in Kristianstad

Landen bezocht: